donderdag 22 maart 2012

Juweeltjes van petflessen?

Vorige week woensdag startte ik met een nieuwe workshop: juwelen maken van petflessen. Op de expo in het ecocentrum konden we in ieder geval enkele mooie pet-werken bewonderen. Een knappe trouwjurk, een kroonluchter, ... De eerste les bleek echter dat het allemaal niet zo eenvoudig was. Het petmateriaal moet gekrompen worden, waardoor je niet goed onder controle hebt welke vorm je uiteindelijk verkrijgt. Bovendien reageren de verschillende flessen op een andere manier. Je werkwijze dien je hier wat op af te stemmen. Het was even wennen, maar het resultaat viel heel goed mee. Ik gebruikte de groene petparels in een rode, gehaakte ketting.
Tijdens de tweede les leerden we een bloemenbroche en oorbellen te maken. Omdat ik niet zo erg van juwelen houd, heb ik gepast voor de oorbellen. De parels die ik hiervoor maakte, zal ik nog wel voor wat anders kunnen gebruiken. De bloem lijkt me ideaal om een geschenkje mee te versieren. De techniek is zeker bruikbaar om voor andere zaken toe te passen, maar dat is voor later...


5 opmerkingen:

  1. Ik vind de combinatie van kleuren en verschil in materialen wel erg geslaagd en mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en wat moet je dan doen met die petflessen om er juwelen van te kunnen maken ? worden ze verwarmd of zo ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je moet ze idd verwarmen. Gewoon boven een kaars lukt dat al aardig. Het plooit snel en wordt een stuk kleiner. Je kan het een beetje in vorm zetten met je handen, maar dat lukte bij mij al niet zo goed :-)

      Verwijderen