dinsdag 11 november 2014

Elandpatroon

Via Pinterest kwam ik terecht bij dit patroon van Amanda Berry. Het is een gebreide eland. Ik wilde voor Kerstmis wel eens iets anders dan anders haken. Jammer genoeg kan ik niet breien. Daarom maakte ik maar een gehaakte versie van de gebreide eland.



Wil je ook zo'n eland haken, hieronder vind je het patroon. Ik schreef het patroon neer terwijl ik mijn Marvin haakte. De makers van Let's knit gaven me de toestemming om de gehaakte versie te verspreiden. Ik hoop dan ook dat er geen fouten instaan. Mocht je toch iets opmerken dat niet klopt, aarzel dan niet het te melden zodat ik het kan corrigeren.

Ik gebruikte acrylwol en haaknaald 4

Hoofd:

-        Haak een ketting van 38 l

-        Haak 36 v te beginnen in de tweede l vanaf de haaknaald – 3 v in de laatste v – Haak 35 v langs de andere kant van de ketting terug – 2 v bijhaken in de eerste v die je van deze toer haakte

-        (2 v in de eerste v – 35 v – 2 v in de volgende v – 1 v ) x2

-        (2 v in volgende v – 38 v – 2 v in volgende v) x2

-        (2 v in volgende v – 1 v – 2 v in volgende v – 37 v – 2 v in volgende v – 1 v) x2

-        (90 v) x 4

-        1 v minderen op elke hoek (88v)

-        (88v) x 2

-        1 v minderen langs elke kant (86v)

-        (2 v samen – 21 v – 2 v samen – 18 v) x2

-        (82 v) x2

-        (2 v samen – 18 v – 2 v samen – 19 v) x2

-        (78 v) x3

-        (2 v samen – 37 v) Herhaal dit twee keer

-        76 v Herhaal dit 2 keer

-        (2 v samen – 36 v) x2

-        (74 v) x2

-        (2 v samen – 35 v) x2

-        (72 v) x2

Wissel van kleur

-        (2 v samen – 34 v) x2
-        (70 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 33 v) x2
-        (68 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 32 v) x2
-        (66 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 31 v) x2
-        (64 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 30 v) x2
-        (62 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 29 v) x2
-        (60 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 28 v) x2
-        (2 v samen - 27 v) x2
-        (2 v samen – 26 v) x2
Wissel van kleur

-        (2 v samen – 25 v) x2
-        (2 v samen – 24 v) x2
-        (2 v samen – 2 v samen – 21 v) x2
Wissel van kleur

-        2 keer 2 v samen –15 v – 4 keer 2 v samen – 15  v – 2 keer 2 v samen

-        2 v samenhaken over de hele toer

-        2 v samenhaken over de hele toer

Naai de ogen en de neusgaten voordat het hoofd is dichtgemaakt. Vul het hoofd op.

Gewei:

Je begint te haken aan de top van het gewei.
-        Maak een magische cirkel en haak 6 v in de cirkel

-        2 v in elke v (12v)

-        2 v in de eerste v – 1 v. Herhaal dit over de ganse toer. (18 v)

-        2 v in de eerste v – 8 v – 2 v in volgende v – 8 v (20v)

-        (20 v) x 22

De kleinste vertakking aan het gewei:

-        Maak een magische cirkel en haak 6 v in de cirkel

-        2 v in elke v (12v)

-        2 v in de eerste v – 1 v. Herhaal dit over de ganse toer. (18 v)

-        (18 v)x5

-        14v – 1 keerlosse

-        Haak in de tegenovergestelde richting terug.

1ste v overslaan – 13 v – 1 keerlosse

-        Haak in de tegenovergestelde richting terug

-        1ste v overslaan – 12 v

De grootste vertakking haak je zoals de kleinste vertakking met een extra toer terug:
1ste v overslaan – 11v

Veel succes!


7 opmerkingen:

  1. En met een heel mooi resultaat ! Inderdaad eens iets anders. Tof dat je dit mocht uitwerken in een haakerspatroon. Helaas heb ik nu direct geen tijd om het uit te proberen maar ik onthou het wel, wie weet voor later....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, die ziet er heel leuk uit!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe origineel en leuk is dat: een gehaakte gebreide eland. Heel bijzonder en goed gelukt. Dank je voor het delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk! Dankjewel voor het patroon en voor het meedoen aan Link Your Stuff.
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kei gaaf ik heb je gelinked op mijn gratis haakpatronen FB site
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk! Dank je wel voor het delen van het patroon!

    Groetjes, Daphne
    www.haak-en-maak.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen