maandag 13 april 2015

De tas van Annelies

In mijn boekenkast prijken al heel wat tassen-boeken. Ik ben daarom niet geneigd om zomaar het eerste nieuw verschenen boek daar nog aan toe te voegen. Ik leende daarom eerst in de bib waar ik werk het nieuwe tassenboek De tas van Annelies om het eens uit te testen.



En ik was blij verrast! Niet in de eerste plaats door de patronen, maar wel door de werkwijze van de auteur, tevens schrijfster van deze blog. Blijkbaar is zij net als ik geen fan van vlieseline of andere verstevigingsmiddelen voor tassen. Aanvankelijk naaide ik alles volgens de boekskes, maar ondertussen doe ik dat al lang niet meer. Zowel mijn pennenzakken als tassen lukken ook zonder vlieseline. Ik vind het materiaal duur, ongemakkelijk om aan te brengen en bovendien niet echt noodzakelijk. In tijden waarin consuminderen aangewezen is, wil ik niet echt noodzakelijke materialen liever achterwege laten. In dit boek wordt versteviging enkel gebruikt als het praktisch gezien noodzakelijk is. En dat vind ik prima!

De tweede reden waarom ik verrast werd door het boek: het gebruik van de stoffen. Er wordt gewerkt met stevige stoffen, net ook omdat katoentjes zonder versteviging niet altijd geschikt zijn voor een tas natuurlijk. Een ideale gelegenheid om mijn stock aan gordijn- en andere stevige kringloopstoffen te gebruiken!

Welke tas ging ik eerst maken? Daar moest ik niet lang over nadenken! De tassen hebben allemaal een meisjesnaam gekregen en het toeval wil dat ook mijn oudste dochter haar naam in de inhoudstafel stond: Klara. 


Het model dat mij het meest aansprak, was:


Misschien maak ik deze ook nog wel eens. Uiteindelijk toch maar één letter verschil met de jongste dochter, Lene :-)


Maar goed, het Klara-model dus. De stof voor de tas werd een stof die ik jaren geleden kocht voor haar. Zij deed toen intensief aan gymnastiek en wilde een zachte rugwarmer. Dat werd een heuse Teddy. Ik had nog heel wat over. De stof was echter niet ideaal voor een tas wegens een beetje elastisch. Maar zoals ik al zei: voor mij hoeft het niet allemaal volgens de boekskes. Het werd dus een Teddy-buitenkant met een rood-wit gestipte binnenkant. Omdat de stof zo dik was op sommige plaatsen, heb ik de werkwijze voor de hengsels een beetje moeten aanpassen. De hengsels zitten nu vastgenaaid aan de lussen, waar normaal de hengsels door moeten. Maar dat ziet niemand, toch?







7 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit! Eens horen of ze het boek in onze boek ook al binnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een Klara met een heel hoge aaibaarheidsfactor! Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's origineel opgelost en toch tof om zo nog restjes stof op te verwerken,
    mss moet ik eerst uit het andere boek nog eens tassen maken, voor ik me waag aan dit boek!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uitleg in het boek is duidelijk hoor! Zelf ben ik ook niet zo'n krak en is het me toch gelukt, dus...

      Verwijderen