zondag 10 mei 2015

Renovatie van de caravan: work in progress

Een tijdje geleden kochten we een oude caravan. Eentje zonder papieren. Hij dient dus niet om mee op vakantie te gaan, maar blijft rustig in onze tuin staan. Daar staat hij goed en wel beschut tegen weer en wind ondertussen dankzij de handige Harry in huis. Wat het uiteindelijke doel van de caravan is, zullen jullie later te weten komen.

Veel inspiratie vond ik in het boek Caravanity.


Wie dit boek doorbladert, krijgt een heleboel mooie interieurs van caravans te zien. Je vindt er ook tips en links naar meer informatie. Bij de succesverhalen voel ik me een beetje een vreemde eend in de bijt. Wij zijn ondertussen al enkele weken druk bezig om alles in orde te maken. Een caravan restaureren op één dag: howla! Dat kunnen wij niet! Maar wij geraken er ook wel. Ik heb dat "bij-mij-duurt-alles-veel-langer-dan-bij-een-ander-gevoel" wel vaker bij artikels die ik lees op internet.



Het is een beetje jammer dat de houten overkapping erover moest, maar liever een overdekte, nog steeds mooie caravan binnen drie jaar in plaats van een rotte!

De grootste aanpassingen van het interieur zijn ook achter de rug. Het lavabootje verdween en in de plaats kwam een mooie, op maat gemaakte houten kast.




Als basiskleur werd alles wit geverfd. De zitkussens waren vuil, versleten en lelijk. Die vroegen duidelijk om een restyling.


Het was een lange zoektocht naar stof omdat ik het juiste materiaal wilde, in de juiste kleur, aan een goede prijs :-) Bij Hema zag ik toevallig dat de gordijstoffen net in promotie waren. Bovendien hadden ze ook de kleuren die ik tof vind. Ik ging voor lichtblauw. Daarna leerde ik mezelf hoe ik best de zetelkussens overtrok met nieuwe stof. 

Het eerste kussen is niet volgens de regels van de kunst gemaakt, maar de volgende hoezen, al zeg ik het zelf, mogen gezien worden. Met rits en al zodat ze er makkelijk afkunnen om uit te wassen. 


De 8 kussens zijn af. Tijd voor de volgende uitdaging! Gordijntjes! Ik wil een kleurige, fleurige caravan met lichte tinten. Bij Ikea was ik direct verkocht toen ik deze stof zag.


De vloer moeten we nog kiezen en dat blijkt het moeilijkste deel te worden. Ook daar wil ik een fleurige tint, maar dat is niet zo makkelijk te vinden in het benodigde materiaal. In de plaatselijke vloerhandel bekeek ik alle kleuren, maar geraakte nog niet overtuigd. Het aanbod is overwegend klassiek met flauwe kleuren. De hippere kleuren zijn dan weer in echte fluostijl. In gerenoveerde caravans zag ik al regelmatig deze vloer.


Ik vind het heel mooi, maar twijfel of het wel bij mijn stoffen past. Hier vond ik wat ik zocht, maar helaas zijn al deze vloeren zelfklevend en dat is niet geschikt. Wat zouden jullie kiezen?




10 opmerkingen:

  1. Het ziet er al heel goed uit ! Vroeg of laat komt het allemaal in orde Cindy ! Waarom zou zo een vinylvloer niet geschikt zijn ? Heb je nu geen goede ondergrond ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ondergrond is wel vrij goed, maar de verkoper raadde aan om de vloer los te leggen en enkel de randen vast te kleven omdat de caravan buiten staat en de vloer dus onderhevig is aan heel wisselende temperaturen. Als het dan vastzit, dan is dat niet ideaal. Op die website hebben ze enkel kleef-tegels.

      Verwijderen
  2. Gaaf project! Ik (wij) kennen dat ook hoor; bij ons duurt het ook altijd wat langer. Maar dan dienen zich ook vaak vanzelf de perfecte oplossingen aan.
    Enneh... Papier, internet en film is geduldig. Wat ze niet willen dat je ziet, dat zie je ook niet. Je 'vloervraagstuk' lost zich vanzelf op. Ik zou in ieder geval niet kiezen voor een saaie, flauwe kleur. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik heb een vermoeden wat je met de caravan van plan bent ;).
    Hoe is de vloer vd caravan nu? Is hij geschikt om geschilderd te worden? Dan kan je het dambordpatroon er zelf opschilderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vloer is niet echt geschikt om te schilderen. Hij was origineel van hout, maar is wat bijgewerkt moeten worden. Een vloertje is wel nodig vrees ik...

      Verwijderen
  4. Erg leuk zo'n caravan!! Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, daar droom ik ook wel van, zo'n gerenoveerde caravan in de tuin! Ben echt benieuwd naar als hij af is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. holapola wat een transformatie en wat een mooike!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waauw, ook mijn grote droom! Benieuwd hoe de caravan er intussen uitziet? Waar vonden jullie de caravan trouwens? Mooi gedaan!
    Ruth (www.sproetesnoet.be)

    BeantwoordenVerwijderen