maandag 8 juni 2015

Mijn korte ritten: lang leve de fiets!

Op Facebook zag ik de actie "Mijn korte ritten" passeren. Helemaal iets voor mij! Al enkele jaren proberen we onze auto zoveel mogelijk te laten staan.  De ritten naar school, naar de sportclub, werk, bakker, enz. gebeuren grotendeels met de fiets. Omdat het niet makkelijk is om als zwakke weggebruiker je welverdiende plaats te krijgen in het verkeer, kan een actie om het dagelijkse fietsen te promoten uiteraard op mijn steun rekenen! Als iedereen wat minder de auto nam en wat meer de fiets, zou het al een pak veiliger worden op de weg. Ga jij de uitdaging ook aan?

© Mobiel 21 vzw. Foto: Filip Van Roe
Waarom zou je dat niet doen? Dit zijn mijn 4 redenen om de fiets te kiezen:

1. Ik ben sneller met de fiets dan met de auto!
2. Fietsen is goedkoper!
3. Fietsen is beter voor het milieu!
4. Ik beweeg!
5. Ik krijg een leuke fietsvergoeding van mijn werkgever!

Maar het moet gezegd, er zijn ook minder leuke kanten aan fietsen. De onaangepaste weginfrastructuur in het centrum van onze gemeente zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Met kleine kinderen kom je hier onmogelijk veilig doorheen. Een schande!
Het tweede nadeel zijn de chauffeurs die er zich niet van bewust zijn dat er ook fietsers in het verkeer aanwezig zijn. Vaak beland je als fietser dan ook letterlijk in de goot en vindt men dat doodnormaal.

Ondertussen ben ik een zeer assertieve fietser geworden. Ik geniet van de iets langere tochten naar het werk. De voorbije acht dagen reed ik 95 km met de fiets.

Een impressie van mijn terugtocht vandaag:


hindernissenparcours

fietsen in het zonnetje

de weg voor mij alleen

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad een mooi pleidooi voor de fiets. Wat mis ik het fietsen erg momenteel. Zalig bij dit weer. Ik begin af te tellen en dan kan ook ik terug met de fiets naar het werk en naar waar ik wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook een grote Fiets Fan!
    Leuke impressie heb je gemaakt :-))

    BeantwoordenVerwijderen