maandag 19 oktober 2015

Een pannenlap of twee

Deze dame maakte mij attent op een wedstrijd uitgeschreven door La maison Victor.

Opdracht: haak een pannenlap die past bij de stijl van LMV.

Hoewel ik altijd mijn reserves heb bij dergelijke wedstrijden, besloot ik toch deel te nemen. Bij een vorige deelname aan een wedstrijd was immers gebleken dat je ook écht kan winnen puur en alleen om je creatie. Daarover kon je hier alles lezen.

Een pannenlap is niet direct mijn favoriete haakproject. Om te weten hoe te beginnen, stelde ik mezelf dan ook drie criteria voorop waaraan voor mij de ideale pannenlap moest voldoen:

1. De pannenlap is praktisch

Een pannenlap moet de nodige dikte hebben om je te beschermen tegen de warmte. Daarom koos ik voor een dubbel gelaagd model.

Ik koos voor gekleurde wol omdat dit bestendiger is tegen vuil, met een wit accentje om het geheel wat lichter te maken.

2. Het patroon is interessant

Een pannenlap maak je zo gemakkelijk of zo ingewikkeld als je zelf wil. Omdat ik zelf een hekel heb aan boeken met patronen die je niets bijleren, haakte ik twee modelletjes. Voor ieder wat wils, mét enige of veel haakervaring.

3. Het resultaat ziet er mooi uit

Smaken verschillen natuurlijk. Daarom vond ik dit criterium ook het moeilijkst. Iets maken dat past in de stijl van, is een gokje. Ik heb mijn eigen goesting gevolgd en was blij met de leuke reacties uit mijn omgeving.

Voor de beginnende haakster ontwierp ik de Kitchen Queen.


Dit is een eenvoudig te maken pannenlap in de vergeet-mij-nietjessteek met een picotrandje. Eenvoudige steken, maar ook niet té gewoon. Ik koos voor de kleuren oudroze en wit. 


Voor een queen vond ik een beetje bling bling wel kunnen. Vandaar een gouden toets voor het picotrandje en de kroon.


De achterkant werd volledig effen met een fijne witte toets.



Voor de ervaren haakster mocht het iets ingewikkelder zijn: het bloemetjesmodel. Hiervoor koos ik dezelfde kleuren, gecombineerd met grijs.



Deze pannenlap is gemaakt in verspringende reliëfstokjes. Het moeilijke onderdeel zijn de bloemen, gehaakt in moezen. Er kwam redelijk wat tel- en probeerwerk aan te pas om de bloemen op de juiste plaats te krijgen.


De achterkant werd grijs.



Helaas werden mijn ontwerpen niet gekozen. De winnende pannenlap komt uit Nederland van Draadenpraat en is iets heel anders dan mijn ontwerp.

Proficiat!



Over de wedstrijd lees je meer op de FB pagina van La maison Victor

13 opmerkingen:

  1. Jammer dat je ontwerpen niet uitgekozen zijn. Vooral je bloemen pannenlap vind ik erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen dat hij toch een beetje in de smaak viel!

      Verwijderen
  2. Oh, die bloemenpannenlap, geweldig mooi! Voor mij ben je een winnaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die van u is wel sjieken hoor, jij had mogen winnen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie exemplaren !!
    Heb jij ergens een goede uitleg van die picot steek? Ga hem ook nodig hebben, maarsnap niet veel van de uitleg in de werkbeschrijving die ik heb...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het boekje "Reliefpatronen haken" van Helen Jordan gebruikt.

      Verwijderen
  5. Ik vind ze allebei leuk :-) Originele steken en niet te ingewikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige pannenlappen, helaas kan ik niet oordelen over de andere pannenlappen, want ik zie bij maison viktor alleen een wedstrijd leren jasjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook enkel de winnende pannenlappen gezien hoor. Ik denk dat dat de enige zijn die ze zullen tonen. Wel een beetje jammer...

      Verwijderen
  7. Ik vind jouw pannenlappen wel ook heel mooi, anders dan anders. Met een hele speciale touch! Knap haakwerk,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen