zaterdag 24 oktober 2015

Restjes stof worden kerstslinger

Al een week ben ik geheelonthouder. Van het haken. Mijn rechterarm wil niet meer mee en het lijkt me dan ook beter hem wat rust te gunnen tot de pijn over is.
Dan maar achter de naaimachine. Na een mislukt project wilde ik iets gemakkelijks maken. Een quick win zoals ze dat zeggen :-)

Waar halen we inspiratie als de huisbibliotheek geen soelaas biedt? Op Pinterest natuurlijk! Een link naar mijn Pinterestaccount vind je in de rechterbalk van deze pagina. Ik koos er uiteindelijk voor om een kerstslinger te naaien. Goed op tijd dit jaar! Een nadeel van Pinterest is dat je niet achter elke pin een patroontje krijgt. Zo ook met mijn slinger. Omdat een slinger nu echt wel peanuts is, besloot ik er zelf eentje te tekenen.

Ik tekende het patroon uit twee delen: de kruin en de stam.



Voor de kruin nam ik een basis van 11.5 cm. De hoogte is 13 cm (te meten van het middelste punt van de basis). Als je de uiteinden van de basis met de punt verbindt, is je kruin af.
Voor de stam nam ik een rechthoek van 3 cm op 5 cm.
Voor zowel de kruin als de stam nam ik een naadwaarde van 0.5 cm.

Knip de patroondelen dubbel uit restjes stof.

Leg de goede kanten van de kruin op elkaar en stik ze vast. Laat onderaan in de basis een opening om de kruin te kunnen keren en de stam in aan te brengen. Keer de kruin en vul deze op.

Leg de goede kanten van de stam op elkaar en stik ze vast. Laat de bovenkant open. Keer de stam. Dit vraagt wat prutswerk omdat het een klein lapje stof is. Vul de stam lichtjes op.

Steek de stam in de opening van de kruin en stik dicht.


Zoals je ziet op de foto, heb je op deze manier een zichtbaar stiksel net boven de stam. Je kan er ook voor kiezen om de stam met een onzichtbare steek met de hand vast te naaien.


En nu nog aan een touwtje vastmaken! Ik gebruikte zoals in mijn Pinterestvoorbeeld, bakkerskoord om de kerstboompjes aan vast te naaien. Deze kocht ik ooit in de Action.


Je telt vooraf best uit hoeveel ruimte je tussen de boompjes laat zodat de boompjes mooi verdeeld hangen over de ganse lengte.








Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Succes!

6 opmerkingen:

  1. Heel duidelijk en mooi ook ! Je bent er vroeg bij dit jaar maar goed om ons ook al aan de gang te krijgen. Jammer dat het haken effe stilligt. Toch goed rusten want zo een tendinitis kan hardnekkig aanhouden. Nu kan je de naaiprojecten van jouw lijstje aanpakken, dat is een voordeel bij dit euvel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat eeen vrolijke slinger! Het kunnen net zo goed sprookjesbomen als kerstbomen zijn, dan hoeft de slinger niet in een doos het grootste deel van het jaar ;-)
    Sterkte met je arm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een duidelijke instructie en wat een mooi resultaat!
    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent er goed op tijd bij! Leuke slinger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Olá amiga, adorei a postagem, parabéns, sempre delicada, já estou te seguindo há algum tempo, adoro passar por aqui, visite meu blog também, beijokas
    Visite meu blog - Tita Carré - Crochet

    BeantwoordenVerwijderen