donderdag 22 oktober 2015

Stof voor durf-het-zelvers 2: de jas

Ik maakte al wel wat meer uit het boek Stof voor durf-het-zelvers, namelijk : tablethoes - jurk - sweater. Ik was niet altijd even happy met het resultaat. Omdat ik dit boek gekocht had, wilde ik het nog een kans geven en waagde ik me aan de jas.



De buitenstof is iets wollig en kocht ik ooit bij Expo 58. Voor de binnenvoering gebruikte ik een oud laken uit de Kringwinkel. Om er toch een warme jas van te maken heb ik het geheel gewatteerd. Dat materiaal vond ik niet makkelijk om te kopen. Ik heb het uiteindelijk on line bij een Nederlandse winkel besteld. 


Voor de afwerking wilde ik de snufjes van mijn naaimachine wel eens uittesten. Op de jaszak bracht ik een sierstiksel aan.


Op de kraag werd de naam van de eigenares geborduurd.


Het was lang geleden dat ik nog knoopsgaten maakte, maar bij een jas kan je er moeilijk onderuit natuurlijk. Tot nu toe had ik altijd de ambachtelijke manier toegepast. Dat lukte goed moet ik zeggen. Nu werd het de eerste keer automatisch en dat verliep niet van een leien dakje. Gelukkig staan er maar twee knopen aan de jas! Voor het stiksel gebruikte ik dezelfde kleur als voor de sierstiksels. Een accentje dus. De knopen komen uit mijn vintage-knopen-pot.


Ik ben blij dat de jas af is. Helaas toch wat teleurgesteld met het resultaat. Het model is een echt kindermodel. Voor een meisje in maat 164 zou een getailleerd model leuker zijn. Dat had ik niet gezien voor ik begon :-(. Bovendien viel de jas ook weer te groot uit waardoor ik ben moeten beginnen prutsen, net zoals met het kleedje uit dit boek. Ook de manier van uitleggen in dit boek is niet mijn ding. 

Ik heb het nu dan ook opgegeven en heb iemand anders blij gemaakt met dit boek. 






8 opmerkingen:

  1. Maar zo te zien is het eindresultaat toch mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het er zo toch ook mooi uitzien hoor. maar je hebt misschien de onvolmaaktheden mooi gecamoufleerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt goed begrepen. We doen er alles aan het geheel zo mooi mogelijk in beeld te brengen 😀 Het valt wel mee, maar ik zou hem niet opnieuw maken.

      Verwijderen
  3. Maar allez , is,toch mooi! Als je nog eens een patroon zoekt met iets meer "model" kan je de jacky nemen maar ik vind deze toch ook echt wel leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het er heel mooi uitzien. Wat vind je dochter er van?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thans het ziet er wel heel mooi en stijlvol uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werk. Knap gedaan. En wat een mooie dochter!

    BeantwoordenVerwijderen