woensdag 11 november 2015

Keukenschort uit Het grote naaiboek

Bijna eindejaar, dus bijna cadeautjestijd. Ik heb een hekel aan onnuttige, niet-originele cadeautjes die bij "op den hoop" terechtkomen. Liefst maak ik zelf iets. Niet altijd een makkelijke opdracht omdat ik iets probeer te vinden waar de ontvanger blij mee is en iets aan heeft. En aangezien veel mensen al alles hebben... Omdat de ontvangster volgens mij geen bloglezer is, riskeer ik het nu al een bericht te posten mét foto's. :-)

Uit Het grote naaiboek van Femma maakte ik de keukenschort. Ik koos voor het patroon zonder mouwtjes.

Ik wilde er een vrolijke schort van maken. Hiervoor dook ik in mijn voorraad. Het stofje met print kocht ik op deze markt in Heusden. Waar het effen katoentje vandaan komt, las je hier al.

Nadat ik het patroon had overgenomen zat ik echter al vast. Welke linten dienden waarvoor? Hoe was de sluiting op de rug? Wat is de zakboord? Na lang proberen ben ik eruit geraakt. Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk, maar iets meer foto's bij de instructies waren voor mij handig geweest.

Het originele patroon voorziet onderaan de schort een boord in een andere kleur. Deze heb ik weggelaten omdat ik de schort lang genoeg vond. Het was moeilijk om hem volledig op de foto te krijgen, maar hier is'ie. Zo lijkt het wel of de schort scheef is, maar dat is gelukkig niet het geval :-)



Ik koos voor het voorpand zonder ronding bovenaan. Als ik de linten strikte, was dat voorpand veel te breed en kwam daardoor bol te staan. Achteraf zag ik op de foto in het boek dat het voorpand daar ook bol stond. Om dit te vermijden heb ik op de linten een kamsnap gezet en viel het voorpand beter.


De afwerking met de verschillende kleuren linten vind ik geslaagd.




En nu maar hopen dat het in de smaak valt!

2 opmerkingen:

  1. Schorten heb je nooit teveel. Altijd leuk om te krijgen volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een handgemaakt cadeau dat gebruikt kan worden valt bij de meeste mensen goed in de smaak. Ik kan me niet voorstellen dat jouw mooie schort niet in de smaak valt. Knap dat je met al die aanpassingen een goed zittende schort hebt gemaakt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen