zaterdag 16 januari 2016

Gehaakte sjaals

Het weer is er ondertussen naar: een warme sjaal kan je wel gebruiken buiten. Ik had beloofd aan een goede vriendin om er als bedankje eentje voor haar te haken.


Welke kleur zou ik nemen? Ik ging voor een blauw-groen gespikkelde wol omdat ik enkele voorbeelden had gezien van mooie resultaten met gespikkelde bolletjes. Voor het patroon ging ik te rade op mijn Pinterestpagina en kwam ik terecht op deze blog. Je haakt zolang door tot de sjaal volgens je eigen smaak lang genoeg is. Voor ik het wist, was de sjaal al klaar!






Dat smaakte naar meer, want had die vriendin nu geen zwarte jas? Oei, daar past blauw-groen niet echt mooi op. Nog een grijze sjaal dus... Voor het patroon dook ik in mijn Simply Crochet-archief. Ik kwam terecht bij het patroon van de waffle cowl van de Vlaamse Annelies Baes. Je vindt dit patroon in issue 27 van de Engelstalige versie van Simply Crochet.




Deze sjaal is gemaakt in een iets moeilijkere steek. Het resultaat ziet er bijna gebreid uit vind ik. Heel mooi en langs twee kanten bruikbaar. Zoals het patroon al laat vermoeden werd het een sjaal in een wafeltjes-reliëfmotief.




Minpuntje is de lengte. De sjaal wordt in het rond gehaakt. Je krijgt de sjaal weliswaar rond je nek, maar het zit wel lekker strak... Zelf vind ik dat wel ok omdat het lekker warm is, maar de meeste sjaals zitten wel wat ruimer...
Gelukkig heb ik nog een mooie sjaal in mijn voorraad zitten. Deze steek ik nog bij in het pakje zodat er toch eentje van de drie in de smaak valt hopelijk.





4 opmerkingen:

  1. Mooie sjaals hoor. Vooral die grijze heeft mijn voorkeur. Ze zullen zeker in de smaak vallen bij jouw vriendin.
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie sjaals! En extra warm door de liefde waarmee ze gehaakt zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige sjaals, vooral de wafeltjessjaal; wat een prachtige structuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De sjaal zijn allebei prachtig. Het wafeltjespatroon vind ik het mooist. Toch kan ik me voorstellen dat het niet zo prettig is om een strakker model te drgen. Maak die sjaal gewoon nog en keer, maar 2 of 2,5 keer zo lang, je kunt hem dan lekker los omslaan. Je kunt hem enkel, maar ook dubbel omslaan.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen