zondag 10 januari 2016

Valentina top uit LMV

Ik was er al aan begonnen eind 2015, maar wegens strubbelingen met mijn machine had ik het t-shirt even aan de kant gelegd. Kwestie van de frustratie onder controle te houden :-)


Op het stoffencircus in Lommel koos de jongste dochter een fijn donkerblauw tricot stofje voor de Valentina Top. Het patroon vind je in de juli-augustus editie van LMV. Thuis ging de dochter in de overschotjes zoeken naar een stofje voor de halsboord. Hiervoor viel de keuze op een overschot van deze Harley top. Ik vond het een rare keuze maar nu het af is, vind ik de combinatie echt geslaagd.



Het maken van de halsboord verliep niet zonder slag of stoot. Toen ik beide delen aan elkaar naaide (één deel voorzien van plakvlies, en één deel niet) kwam ik met een groot verschil in lengte uit. Ik denk dat het kwam doordat het verstevigde deel minder meegaf dan het andere deel. Hierdoor was de vorm van de halsboord een beetje zoek...


Het décolleté valt voor een jong tienermeisje vrij groot. Maar het gaat nét.

Mijn machine had problemen met de draadspanning. De ene keer ging het goed, de andere keer niet. Met een wissel van garen ging het wat beter, maar door de fijne stof ging het toch wat lastig.


Aan de achterkant had ik een paar "fronsjes" bij het aan elkaar stikken van de halsboord en het achterpand. Na een strijkbeurt is daar niet veel meer van te zien. Dat valt dus mee :-)


Al bij al tevreden met het resultaat!




3 opmerkingen:

  1. Leuk ! Ik vind dat de twee stofjes goed matchen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap! Dat had je dochter goed gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je dochter heeft een mooie kleur blauw uitgezocht, maar ook het contrasterende stofje langs de hals past er prima bij. De halslijn had inderdaad een beetje minder diep gemogen (al kan het zo ook, vind ik), maar je zou er nog altijd een driehoekje van het blauw achter kunnen naaien, alsof er een bijpassend topje onder zit.
    Het ziet er mooi uit, knap werk! Fijne tricot is heel lastig om te naaien (ik vermijd het meestal, ssttt, niet doorvertellen ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen