zondag 27 maart 2016

Er mag ne pak aan zijn

Vorig weekend ging ik met Els van Koekje Haakje Maak Je naar de Knit en Knotdagen in Tilburg. Ik las over dit evenement op Facebook. Aanvankelijk twijfelde ik om te gaan omdat ik niet zeker was dat het de moeite zou zijn. De handwerkboeken die nieuw verschijnen, ken ik allemaal via mijn werk in de bib. En wol, tja, dat is toch ook allemaal wel ongeveer hetzelfde, niet?


Wat was ik blij dat ik toch geweest ben! Ik zag heel wat nieuwe dingen en kreeg een inspiratieboost door al die haaksters en breisters zo enthousiast bezig te zien! Zoveel soorten wol die ik nog nooit zag! Ik kocht enkele leuke accessoires voor mijn gehaakte poppetjes. Aan de boekenkraampjes keek ik uit naar het haakboek van de dikke dames. Ik zag het boek al op internet, maar kon het nog nergens inkijken. Mijn geduld werd op de proef gesteld. Het was aan de laatste kraam van Haakpret dat ik ze zag liggen: de dikke dames! En niet alleen de dames, maar ook alle andere verschenen titels van Anja Toonen kon ik inkijken. Ik trakteerde me dan ook maar onmiddellijk op drie boekjes. Thuis ging ik aan de slag met de titel waar ik al lang nieuwsgierig naar was. Ondertussen ben ik twee dikke dames rijker.




De eerste werd er eentje met een donkerblauwe jurk en zwarte haren.






Ik vond het patroon erg goed uitgelegd. Het zijn geen gemakkelijke patronen en dus chapeau aan de auteur voor de duidelijkheid! Ik heb de indruk dat de boeken van Anja Toonen in eigen beheer werden uitgegeven. Jammer dat er twee schrijffouten bleven instaan, maar dat kon mijn pret niet bederven. Ik vind het veel erger geld te geven aan boeken uitgegeven door gekende uitgeverijen, waar dan een boel fouten in de patronen staan. En dat is hier duidelijk niet het geval.


Ook een dikke duim voor de originaliteit! Het vraagt veel meer talent en creativiteit om een dikke dame te kunnen ontwerpen dan het zoveelste granny square patroon. De patronen zijn volgens mij niet voor beginnende haaksters geschikt. Ben je echter wat ervaren, dan lukt het wel. Zelf had ik wat problemen met een techniek die ik niet kende. Om de armen en benen mooi vorm te geven wordt er met lossen gewerkt. Mijn eerste dame heb ik gehaakt zoals ik dacht dat het moest. Achteraf merkte ik dat er op de website een goede tutorial stond waarin deze techniek getoond wordt. Ik was goed bezig maar voor de tweede dame heb ik toch nog wat gefinetuned.


Je kan de dames haken zoals je zelf wil. Ik koos voor de gebogen armen omdat ik ze een kopje koffie wilde laten vasthouden.




Omdat ik zittende dames wilde, werden het dus ook gebogen benen. Zoals je ziet op de foto, vallen deze schoenen wel zeer klein uit. Achteraf merkte ik dat ik een kleine fout had gemaakt. Het tweede paar schoenen haakte ik juist en dat viel dus groter uit.




De haaktechniek die gebruikt wordt, gaf mij het gevoel dat ik aan het boetseren was. Ook het gezicht vind ik mooi. Door kleine details, bij voorbeeld door enkel in de achterste of voorste lussen te haken, krijg je een heel ander, meer menselijk effect. De haren zijn gemaakt met lossenkettingen. Door wat te oefenen, denk ik dat je echt mooi vorm kan geven aan de haren.




Na dame 1 volgde snel dame 2. Een blondje dit keer. En mét oogschaduw.





De armen en benen lukten beter. Er waren geen "bobbels" meer te bespeuren. En de schoenen werden iets groter.




En hoe kan het ook anders. Ze houdt van snoepjes!




De blonde dame kreeg wat langere lokken.




Blue and pink vormen samen een mooi stel. Geen Barbiepoppen, dit keer mocht er ne pak aan zijn!













 

12 opmerkingen:

  1. Oh ze zijn heel leuk ! Voor de haaksters onder jouw volgers een zeer mooi verslag over deze boeken. Je hebt er duidelijk plezier aan beleefd. Het werd een leuke zondag dat bezoek aan Knit en Knot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Those ladies are so cute !!!! You did a great job !!!
    Thanks for your visit !
    Have a sweet day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me inderdaad niet makkelijk om te haken maar het is een leuk duo geworden!
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke dames heb je gemaakt!
    Ik heb ineens heel de website van de ontwerpster eens goed bekeken. Staan toffe dingen op.
    Hopelijk is deze beurs volgend jaar opnieuw, dan kan ik er ook een kijkje gaan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je die weer heel mooi gehaakt! Ik zag al 'dikke' exemplaren passeren die niet mooi waren, maar die van jou hebben wederom stijl! Knap haakwerk, zo te zien!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, toen mijn mannen die van jou zagen, mag ik er nu ook eentje gaan haken! Merci voor de aanzet, hé!

      Verwijderen
    2. Ondertussen is Flavie geboren, met een linkje naar je blog bericht ;-)

      Verwijderen
  6. Ze zijn super leuk geworden, mooi gemaakt! Ik vond ze ook leuk om te maken, al was het zeker een uitdaging, maar ik vind het ook nog steeds leuk om mijn stel iedere week opnieuw te zien zitten als ik er kom; ze zijn nog steeds niet uitgekletst, terwijl ik een vrouw en een man heb gemaakt :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wow, een man? Heb je die dan zelf verzonnen?

      Verwijderen
  7. Super mooi gemaakt, ik heb het boekje ook thuis liggen maar ben er nog niet aan begonnen. Misschien toch maar eens doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. You did a great job on these ladies! I love their dresses, hair, and tiny tea cups!

    Navy Wifey Peters @ The Submarine Sunday Link Party

    BeantwoordenVerwijderen