vrijdag 1 april 2016

Jack de Ara uit "Vreemde vogels haken"

In het najaar van 2015 mocht ik nog eens proefhaken voor Kosmos Creatief. De vertaling van het boek "Edward's menagerie Birds" stond op het programma. Jack the Macaw (Jack de Ara) werd mijn proefkonijn.


Het boek heeft patronen om erg veel verschillende vogels te haken. Ze zijn allemaal gebaseerd op enkele standaardvormen voor lijf, nek, kop, poten en vleugels. Elke categorie is dan nog eens onderverdeeld in verschillende soorten. Zo heb je bij de poten onder andere peddelpoten, zwempoten, zitpoten, waggelpoten, enz. Mijn Jack kreeg klimpoten.




Verschillende combinaties geven dus verschillende soorten vogels. De vleugels werden stijgvleugels.




De patronen van de vogels zijn dan nog eens onderverdeeld in drie niveaus, van makkelijk naar moeilijk. Jack de Ara behoort tot niveau drie, het moeilijkste niveau. Hij was inderdaad niet erg makkelijk, maar voor iemand met haakervaring zeker geen probleem. De snavel was voor mij een van de moeilijkste onderdelen. Ik wilde een mooie "haak" verkrijgen als uiteinde.



Hoewel geen ijzerdraad gebruikt, blijft Jack goed staan op zijn pootjes.



Heel wat kleurenwissels, telwerk en aan elkaar zetten, maar je krijgt er een mooi gevormde vogel voor in de plaats!


Hou je van vogels, wil je eens iets anders of hou je van een moeilijker haakwerk, dan is dit boek zeker een aanrader. Het boek bevat erg veel patronen en is uitgegeven met sobere, maar mooie foto's. Jack woont nu al een tijdje in Nederland en maakt mee promotie voor het boek.



6 opmerkingen:

  1. Hij is heel mooi en "staat er" zoals het een vogel van zijn categorie betaamt.Weer knap gehaakt, Cindy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jack ziet er prachtig uit. Ik heb het boek al in huis en de eerste delen van de eerste vogel zijn klaar. Maar ik haakte even een beetje af op het haken van de pootjes. Nu ik jouw papegaai zie, ga ik mijn vogel toch maar snel af maken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes alvast. Het zijn niet de meest eenvoudige patronen, maar een uitdaging af en toe vind ik wel leuk :-)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie vogel, 'staat er', zo te zien! Knap haakwerk, alhoewel ik dat bij jou elke keer weer aantref!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk hem nou staan, een echt "classy" vogel! Hij is mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen