maandag 27 juni 2016

Aster uit LMV

Na een goed gelukte, zelf genaaide jurk voor mezelf, had ik zin om nog wat langer achter mijn naaimachine te zitten. Voor iets gemakkelijks weliswaar, en iets dat gedragen zou worden. Het werd de Aster-trui uit La maison Victor.
De dochter koos voor een mooi, grijsachtig, stevig tricot. Het aanvankelijke plan was om de afwerking met goud te doen.



Na een wasbeurt van de stoffen merkten we helaas dat er van de goudstof al kleine stukjes "ontgoud" waren. Ik wilde niet het risico lopen dat het goud al na enkele keren te wassen, helemaal verdwenen zou zijn. Oplossing: de stof binnenstebuiten gebruiken. dit gaf een soberder, maar niet minder mooi resultaat vind ik.


Het model is echt heel mooi. De maat valt erg klein uit. Ik gebruikte een 36 voor mijn slanke 15-jarige dochter, conform de maatvoorschriften in LMV. Zoals je ziet op de foto is het truitje iets te kort en de schouders te smal. Jammer...


De mouwbandjes zijn ook te strak.


Aan wie de Aster-trui wilde maken: neem een maatje groter dan wat voorgeschreven wordt!






6 opmerkingen:

  1. He, wat jammer van al je werk en de mooie stof. Hopelijk kun je er iemand anders blij mee maken die de top wel goed past.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je niet hebt opgepikt dat wordt aangeraden de Aster trui sowieso 10cm te verlengen. Ook de kraag raadt men aan om in het midden 2cm weg te nemen omdat deze bij de meeste stoffen open komt te staan. Tinne van Naaisgerief heeft zelfs nog een andere tip daarvoor. Neemt niet weg dat de trui toch geslaagd is. Heel mooi, staat hier ook nog op de todo lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mij bewust verwijderd uit alle naaigroepen omdat ik verdronk uit alle berichten. Ik verwacht van een tijdschruft als LMV dat zij degelijke patronen op de markt brengen. Door slechte ervaringen had ik me al langer voorgenomen dit tijdschrift enkel nog uit de bib te lenen. Ik geef er mijn geld niet meer aan uit. Dus dat geluk had ik nu nog 😃 Voor Lene past het wel maar zij wil het niet aandoen. Ik hou het voortaan maar bij Ottobre e.d. Daar heb ik zo n fratsen nog niet mee voorgehad.

      Verwijderen
  3. Jammer inderdaad, de hulplijn stond nochtans open he ;-). Ik vind de LMVpatronen echt heel tof om me op te baseren maar je moet er inderdaad vaak creatief mee omspringen én steeds nameten! Sowieso hangt het ook altijd van de stof af hoe breed je je boorden moet maken. Dat kan echt erg schelen... Hopelijk draait Lene nog eens bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja... ik gebruik geen patronen om er dan creatief mee te moeten omspringen. Dan kan ik beter mijn eigen boekske schrijven ☺☺:-) of patronen gebruiken waarvoor dat niet nodig is. Mijn fan-zijn van LMV is al lang over vrees ik. Ik mis voldoende kwaliteit. Maar dat is ook not done om uit te spreken in naai-en blogland vrees ik.

      Verwijderen
    2. Ja dat heb je niet met de kooppatronen van CompagnieM, Zonen09, StraightGrain. Die zijn zodanig goed getest, kan er van meespreken als intussen patroontester van 3 patronen voor CompagnieM. Als je die koopt weet je dat ze goed in mekaar zitten, er zijn verschillende optie mogelijkheden en uitgebreide handleiding. Tot nu toe heb ik nog geen tegenslag gehad met wat ik maakte uit LMV. Wat wel al gebleken is, de patronen vallen meestal wel kort uit. En waarschijnlijk zijn ze niet erg goed getest.

      Verwijderen